Starostwo Powiatowe w Sztumie
Wydruk z serwisu BIP, dn.
Wydział Organizacji, Nadzoru i Spraw Obywatelskich
Do zakresu działania Wydziału Organizacji, Nadzoru i Spraw Obywatelskich należy w szczególności:
- opracowanie projektu Statutu i Regulaminu Organizacyjnego oraz aktualizacja tych dokumentów,
- przygotowanie oraz rejestracja udzielonych przez Starostę upoważnień do działania w jego imieniu,
- rejestrowanie zarządzeń i decyzji Starosty,
- nadzór nad przestrzeganiem instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- prowadzenie spraw z zakresu komputeryzacji starostwa, administrowanie sieciami komputerowymi i programami,
- prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków obywateli,
- nadzór nad stosowaniem kodeksu postępowania administracyjnego w Starostwie,
- zapewnienie sprawnej organizacji i funkcjonowania Starostwa,
- organizowanie przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Starostę, Wicestarostę i Sekretarza,
- koordynowanie i kontrola terminowego załatwiania skarg i wniosków przez Wydziały, komórki organizacyjne i jednostki powiatowe oraz opracowywanie zbiorczych analiz w danym zakresie,
- przeprowadzanie kontroli wewnętrznej merytorycznej w Starostwie i opracowanie rocznego planu kontroli wewnętrznej,
- organizacyjne zabezpieczanie prac związanych z powoływaniem i działalnością jednostek powiatowych,
- organizowanie i obsługa spotkań, konferencji, wizyt a także uroczystości,
- koordynowanie obiegu dokumentów i pism kierowanych do Starostwa,
- obsługa Sekretariatu,
- gospodarowanie etatami i funduszem płac,
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Starostwa, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
- organizowanie i przeprowadzanie przeglądów kadrowych,
- analiza sytuacji kadrowej,
- przeprowadzanie spraw związanych ze szkoleniami i doskonaleniem zawodowym pracowników,
- zarządzanie budynkiem Starostwa i gospodarka lokalami biurowymi w Starostwie,
- gospodarka środkami rzeczowymi oraz zaopatrzeniem materiałowo – technicznym,
- prowadzenie remontów kapitalnych, bieżących i konserwacji w budynku Starostwa,
- prowadzenie kancelarii ogólnej, archiwum zakładowego i małej poligrafii,
- prowadzenie spraw łączności i telekomunikacji oraz transportu własnego, a w razie potrzeby obcego,
- prowadzenie zakładowej działalności socjalnej,
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zabezpieczenia przeciwpożarowego,
- wdrażanie postępu technicznego, doskonalenie metod i form pracy Starostwa,
- ustalanie potrzeb Starostwa w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem orderów i odznaczeń państwowych oraz odznak resortowych,
- prowadzenie spraw b.h.p. i p. poż. w Starostwie,
- nadzór nad stosowaniem ustawy o ochronie danych osobowych,
- prowadzenie ewidencji zawartych porozumień z organami administracji rządowej i samorządowej,
- przygotowanie i wysyłanie aktów prawa miejscowego celem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa,
- stosowanie ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie działania wszystkich Wydziałów i komórek Starostwa po zapewnieniu pomocy merytorycznej w specjalistycznych zamówieniach od tych jednostek,
- wydawanie pozwoleń na przeprowadzenie zbiórki publicznej,
- prowadzenie rejestru wystąpień pokontrolnych organów kontroli, czuwanie nad ich terminową realizacją,
- wyrażanie zgody na wydawanie zwłok szkołom wyższym do celów naukowych,
- kierowanie do pracy inwalidy wojennego i wojskowego,
- przygotowywanie materiałów do przeprowadzania konkursów na kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
- prowadzenie spraw emerytalnego – rentowych pracowników,
- powoływanie innego lekarza niż lekarz leczący chorego w ostatniej chorobie do stwierdzenia zgonu i jego przyczyny,
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
- pośredniczenie przy wnoszeniu podania do Prezydenta RP o:
a) nadanie obywatelstwa polskiego,
b) wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego.
- przyjmowanie oświadczeń o:
a )wyborze obywatelstwa polskiego,
b) wyrażeniu zgody na nabycie obywatelstwa polskiego,
c) wyrażeniu zgody na utratę przez dzieci obywatelstwa polskiego,
- dokonywanie zameldowania o zmianie nazwiska lub imienia,
- wydawanie zezwoleń na działalność gospodarczą z zakresu drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby fizyczne i prawne,
- wyrażanie zgody na zatrudnienie osoby nie mającej obywatelstwa polskiego ani karty pobytu stałego w Polsce w drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby fizyczne i prawne,
- przygotowanie uchwał określających tryb udzielania pomocy repatriantom,
- wydawanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa,
- wydawanie decyzji określających sposób zabezpieczenia imprez masowych,
- współdziałanie z właściwym organem przy wprowadzaniu zakazu przeprowadzania imprez masowych na terenie powiatu lub jego części na czas określony lub do odwołania w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- ustalanie pisowni lub brzmienia imienia i nazwiska,
- organizowanie na terenie powiatu rocznic w celu upamiętnienia walki o niepodległość Polski oraz uczczenia pamięci ofiar wojny i okresu powojennego,
- prowadzenie biblioteki Starostwa i kancelarii ogólnej,
- prowadzenie Kroniki Starostwa,
- prowadzenie spraw związanych z zasadami wynagradzania i premiowania oraz przygotowania związanych z tym regulaminów i dokumentów,
- prowadzenie zbioru przepisów prawnych,
- organizowanie praktyk studenckich,
- organizowanie i przeprowadzanie poboru,
- przyjmowanie zgłoszeń o znalezieniu rzeczy zagubionych i przechowywanie tych rzeczy,
- wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych, w tym prowadzenie kancelarii tajnej,
- organizowanie kontaktów Przewodniczącego Rady i Starosty z dziennikarzami,
- przygotowanie listów gratulacyjnych, życzeń, podziękowań i obsługa spotkań okolicznościowych Starosty,
- oznakowanie majątku trwałego będącego na wyposażeniu Starostwa,
- obsługa wyjazdów służbowych Starosty, Wicestarosty, Sekretarza i pozostałych pracowników,
- zabezpieczenie mienia Starostwa i organizacja ochrony zajmowanych pomieszczeń,
- przygotowywanie aktów prawa wewnętrznego Starosty
- do zakresu działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy w szczególności:
a) zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów,
b) wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz przystępowanie za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów,
c) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
d) współdziałanie z właściwymi terytorialnie Urzędami Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacjami do których należy ochrona konsumentów,
e) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw konsumentów,
f) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub odrębnych przepisach.