W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA I ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
I. Realizowanie zadań w zakresie planowania cywilnego:
1. gromadzenie i analizowanie informacji o zagrożeniach, ich monitorowanie oraz prognozowanie ich rozwoju;
2. dystrybucja i wymiana informacji o zagrożeniach do / z gminnych jednostek samorządu terytorialnego i / lub jednostek organizacyjnych, dla których powiat jest organem założycielskim i / lub prowadzącym, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz organizacji, z którymi powiat podpisał stosowne porozumienia w zakresie realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa i / lub podmiotami ochrony ludności;
3. realizacja zadań z zakresu planowania, opracowywania i aktualizowania powiatowych dokumentów dotyczących bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego;
4. przygotowywanie wytycznych i projektów zarządzeń Starosty dotyczących zakresu działalności Wydziału;
5. koordynacja współdziałania i współpraca z podmiotami wykazanymi w Powiatowym Planie Zarządzania Kryzysowego podczas wystąpienia sytuacji kryzysowych, klęsk żywiołowych oraz innych stanów nadzwyczajnych państwa oraz w trakcie planowania, organizacji i realizacji wspólnych szkoleń i ćwiczeń;
6. prowadzenie baz danych zawierających niezbędne informacje potrzebne do sprawnego funkcjonowania Wydziału;
7. realizowanie zadań wynikających z funkcji zwierzchnictwa ogólnego Starosty nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz dotyczących podejmowania działań przewidzianych ustawami w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
8. prowadzenie spraw oraz przedsięwzięć organizacyjnych wynikających z kompetencji Starosty, które mają na celu przygotowanie urzędu do funkcjonowania w sytuacjach kryzysowych, w tym przygotowanie możliwości kierowania systemem ratowniczo-gaśniczym w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia, zdrowia lub środowiska;
9. koordynowanie przedsięwzięć w jednostkach administracji publicznej szczebla gminnego / równorzędnego w zakresie zapobiegania sytuacjom kryzysowym, przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań;
10. zapewnienie systemu koordynacji działań jednostek ochrony przeciwpożarowej wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz służb, inspekcji, straży oraz innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu oraz organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu;
11. przygotowywanie (opracowywanie, aktualizacja, uzgadnianie) Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego oraz przedkładania Wojewodzie do zatwierdzenia, a także prowadzenie spraw w tym zakresie;
12. prowadzenie spraw mających na celu zapewnienie spójności między planami zarządzania kryzysowego a innymi planami sporządzanymi w tym zakresie przez właściwe organy administracji publicznej, których obowiązek wykonania wynika z odrębnych przepisów;
13. koordynowanie przedsięwzięć w urzędzie mających na celu przygotowanie struktur uruchamianych w sytuacjach kryzysowych (Powiatowy Zespól Zarządzania Kryzysowego, doraźny Sztab Kryzysowy itp.) w tym powołanie, bieżąca aktualizacja składu i określenie zasad funkcjonowania i trybu pracy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
14. realizacja zaleceń Wojewody do Powiatowych Planów Zarządzania Kryzysowego;
15. realizacja wytycznych Wojewody do działalności w zakresie Zarządzania Kryzysowego;
16. przygotowywanie oraz opracowywanie i wydawanie Burmistrzom / Wójtom zaleceń do Gminnych Planów Zarządzania Kryzysowego;
17. przygotowywanie oraz opracowywanie i wydawanie Burmistrzom / Wójtom wytycznych Starosty do działalności w zakresie Zarządzania Kryzysowego;
18. prowadzenie spraw oraz przedsięwzięć organizacyjnych w zakresie zatwierdzenia przez Starostę Gminnych Planów Zarządzania Kryzysowego;
19. prowadzenie spraw w zakresie określanie zadań krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie powiatu oraz kontrola ich realizacji;
20. prowadzenie spraw w zakresie planowania wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego do wykonywania zadań w sytuacjach kryzysowych na obszarze powiatu;
21. prowadzenie spraw w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym na obszarze powiatu, które wynikają z kompetencji Starosty oraz współdziałanie w tym zakresie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego za pośrednictwem jednostki organizacyjnej w województwie na potrzeby zapobiegania i usuwania zagrożeń terrorystycznych;
22. prowadzenie spraw w zakresie wnioskowania do Wojewody o użycie pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej / doraźnych zgrupowań zadaniowych, a także Policji, Straży Granicznej lub Państwowej Straży Pożarnej do wykonywania zadań w sytuacjach kryzysowych na obszarze powiatu;
23. prowadzenie spraw w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi uczestniczącymi w reagowaniu na sytuacje kryzysowe;
24. przygotowywanie danych niezbędnych do opracowywania i aktualizacji wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych;
25. przygotowywanie danych niezbędnych do opracowywania i aktualizacji wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii chorób zakaźnych;
26. wykonywanie zadań wskazanych w wojewódzkim planie działania na wypadek wystąpienia epidemii we współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w tym zakresie;
27. współdziałanie w zakresie realizacji zadań wskazanych w powiatowym planie gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w tym zakresie;
28. prowadzenie spraw w zakresie zarządzania, organizowania i prowadzenia szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego, które realizowane są przez Starostę;
29. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym w zakresie dokonywania oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu, opracowywanie Planu Operacyjnego Ochrony przed Powodzią oraz zgłaszanie potrzeb w zakresie wyposażenia powiatowego magazynu przeciwpowodziowego;
30. wnioskowanie do Starosty o ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;
31. prowadzenie spraw w zakresie działalności popularyzacyjno-informacyjnej dotyczącej zarządzania kryzysowego / bezpieczeństwa powszechnego, które realizowane są przez Starostę;
32. prowadzenie / aktualizowanie bazy danych organizacji pozarządowych powiatu mogących uczestniczyć w reagowaniu na sytuacje kryzysowe;
33. prowadzenie spaw dotyczących przedsięwzięć w zakresie przygotowania podmiotów określonych w siatce bezpieczeństwa Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego do zwalczania / minimalizacji skutków zagrożeń;
34. realizowanie zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych;
35. realizowanie zadań określonych w kompetencjach Starosty w zakresie infrastruktury krytycznej zlokalizowanej na terenie powiatu;
36. opracowywanie i wdrażanie programów profilaktycznych mających na celu rozwój umiejętności obywateli, radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa w zakresie realizowanych zadań zarządzania kryzysowego;
37. prowadzenie spraw w zakresie realizacji programów poprawy bezpieczeństwa, w tym współpraca z gminnymi jednostkami samorządowymi i instytucjami pozarządowymi uczestniczącymi w realizacji programów.
II. Realizowanie zadań w zakresie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego:
1. pełnienie dyżuru przez służbę dyżurną w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
2. realizacja zadań w ramach Systemu Stałego Dyżuru podczas podwyższania gotowości obronnej państwa i realizacja zadań po osiągnięciu gotowości obronnej państwa;
3. współpraca z Powiatowym Stanowiskiem Kierowania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej oraz służbą dyżurną Komendanta Powiatowego Policji oraz Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego;
4. stałe informowanie Starosty i Naczelnika Wydziału o sytuacjach nadzwyczajnych i bieżące realizowanie jego poleceń;
5. współudział w przygotowaniu ostrzeżeń, komunikatów i informacji dla lokalnych środków masowego przekazu i obywateli;
6. zapewnianie i prowadzenie stałej wymiany informacji ze wszystkimi służbami w powiecie w zakresie rozpoznania sytuacji w regionie pod kątem zagrożeń;
7. współdziałanie i bieżące utrzymywanie kontaktu z komórkami organizacyjnymi ds. zarządzania kryzysowego w jednostkach administracji publicznej w powiecie i województwie;
8. sporządzanie niezbędnej dokumentacji związanej z funkcjonowaniem PCZK, tj. sprawozdań, meldunków i raportów;
9. współpraca z powiatowymi (PZZK) i gminnymi (GZZK) zespołami zarządzania kryzysowego;
10. prowadzenie ćwiczeń oraz treningów planowanych przez wydział;
11. wprowadzanie i aktualizowanie danych w systemie informatycznym Bazy Sił i Środków powiatu na potrzeby zarządzania kryzysowego;
12. gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze powiatu, monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń na obszarze powiatu;
13. dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa dla Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
14. realizowanie przedsięwzięć wynikających z ustawy o działaniach antyterrorystycznych w zakresie przekazywania oraz wymiany informacji o wprowadzeniu stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP;
15. udział w organizowaniu posiedzeń Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz dokumentowanie jego prac;
16. bieżące zarządzanie infrastrukturą informatyczną PCZK;
17. nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności o zagrożeniach;
18. współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
19. współdziałanie z gminnymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie ich zadań wynikających z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych;
20. współdziałanie z gminnymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie ich zadań wynikających z ustawy Prawo o zgromadzeniach w zakresie zgromadzeń;
21. współpraca z Wydziałem Organizacji, Nadzoru, Promocji i Kadr w zakresie monitoringiem budynku;
22. opracowanie i bieżąca aktualizacja procedur działania w systemie zarządzania kryzysowego;
23. bieżące raportowanie z wykorzystaniem Centralnej Aplikacji Raportującej (CAR) do ewidencjonowania zdarzeń z obszaru powiatu;
24. prowadzenie bazy danych o zdarzeniach mających wpływ na bezpieczeństwo, życie i zdrowie ludzi;
25. zabezpieczenie techniczne systemu wideokonferencji wydziału;
26. aktualizowanie strony internetowej urzędu w zakresie dotyczącym informacji o wydziale.