Wniosek o uznanie rekultywacji za zakończoną
Wniosek o uznanie rekultywacji za zakończoną
Wniosek o ustalenie kierunku rekultywacji
Wniosek o ustalenie kierunku rekultywacji
DECYZJE ZWIĄZANE Z REKULTYWACJĄ GRUNTÓW
WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu kierunku i terminie wykonania rekultywacji gruntów lub decyzji o zakończeniu rekultywacji gruntów.
Załączniki:
- decyzja udzielająca koncesji na wydobywanie kopalin (kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem).
- dowód stwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością, np. umowa kupna - sprzedaży, umowa darowizny, umowa dzierżawy, skrócony odpis księgi wieczystej (kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem).
- mapa z naniesionymi granicami terenu objętego wnioskiem oraz terenu i obszaru górniczego (kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem).
- opis projektowanych prac rekultywacyjnych ze wskazaniem funkcji pełnionej przez obszar wymagający rekultywacji (dla uzyskania decyzji o kierunku rekultywacji).
- pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo potwierdzona kopia) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty
- w przypadku decyzji określającej stopień ograniczenia lub utraty wartości użytkowej gruntów dwie odrębne opinie rzeczoznawców ustalające rozmiar ograniczenia wartości użytkowej gruntów
- dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej
- projekt rekultywacji zawierający opis przeprowadzonych prac rekultywacyjnych (dla uzyskania decyzji o zakończeniu rekultywacji gruntów)
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Starostwo Powiatowe w Sztumie, ul. Mickiewicza 31, 82-400 Sztum.
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa.
Złożenie dokumentów: Kancelaria Starostwa, pokój 22.
Odbiór dokumentów: bezpośrednio lub za pośrednictwem poczty, I piętro, pokój 18.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
30 dni - od uzyskania stosownych opinii wydanych przez właściwe organy wymienione w art. 22 ustawy z dnia 03.02.1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2017r., poz. 1161).
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Sprawy załatwiane są w formie decyzji administracyjnej. Decyzje w sprawach rekultywacji i zagospodarowania określają:
- stopień ograniczenia lub utraty wartości użytkowej gruntów, ustalony na podstawie opinii rzeczoznawców,
- osobę obowiązaną do rekultywacji gruntów,
- kierunek i termin wykonania rekultywacji gruntów,
- uznanie rekultywacji gruntów za zakończoną.
W celu oceny stanu faktycznego na gruncie w czasie trwania postępowania przeprowadzonego zostają oględziny.
Zgodnie z przepisami art. 22 ustawy z dnia 03.02. 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2017r., poz. 1161), decyzja zostaje wydana po wcześniejszym uzyskaniu opinii:
1. Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Gdańsku - w odniesieniu do działalności górniczej,
2. wójta gminy (burmistrza),
3. Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu - w odniesieniu do gruntów o projektowanym leśnym kierunku rekultywacji.
OPŁATY
Decyzja nie podlega opłacie skarbowej.
TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
DODATKOWE INFORMACJE
Przepisy ustawy z dnia 3 lutego 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2017r., poz. 1161) definiują rekultywację jako nadanie lub przywrócenie gruntom zdegradowanym albo zdewastowanym wartości użytkowych lub przyrodniczych przez właściwe ukształtowanie rzeźby terenu, poprawienie własności fizycznych i chemicznych, uregulowanie stosunków wodnych, odtworzenie gleb, umocnienie skarp oraz odbudowanie lub zbudowanie niezbędnych dróg.
Przepisy odnoszące się do problemu rekultywacji gruntów zawiera rozdział 5 ustawy zatytułowany "Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów".
Osoba powodująca utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów jest obowiązana do ich rekultywacji na własny koszt (art. 20 ust. 1 ustawy).
Rekultywację i zagospodarowanie gruntów planuje się, projektuje i realizuje na wszystkich etapach działalności przemysłowej. Prace rekultywacyjne prowadzi się w miarę jak grunty te stają się zbędne całkowicie, częściowo lub na określony czas do prowadzenia działalności przemysłowej oraz kończy w terminie 5 lat od zaprzestania tej działalności.
Jeżeli działalność przemysłowa powodująca obowiązek rekultywacji gruntów prowadzona jest przez kilka osób, obowiązek ten ciąży na każdej z nich, odpowiednio do zakresu działalności powodującej potrzebę rekultywacji.
Starosta Sztumski wydaje decyzje w sprawie stopnia ograniczenia lub utraty wartości użytkowej gruntów, kierunku i terminu wykonania rekultywacji, a także w sprawie uznania rekultywacji gruntów za zakończoną po wcześniejszym uzyskaniu opinii:
1. Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Poznaniu - w odniesieniu do działalności górniczej,
2. wójta gminy (burmistrza),
3. Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu - w odniesieniu do gruntów o projektowanym leśnym kierunku rekultywacji.
* Starosta wydając decyzję o uznaniu rekultywacji gruntów za zakończoną, może - jako dokument w sprawie - zażądać opinii rzeczoznawców, w celu dokonania oceny, czy przeprowadzone roboty przywróciły gruntom wartości przyrodnicze i rekultywację można uznać za zakończoną.
Osoby obowiązane do rekultywacji gruntów powinny zawiadamiać Starostę Sztumskiego w terminie do dnia 28 lutego każdego roku o powstałych w ubiegłym roku zmianach w zakresie gruntów podlegających rekultywacji.
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 3 lutego 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2017r., poz. 1161).